Erasmus+

Pályázattípus:

Erasmus+ KA1 mobilitási projektek – 2023

Projektkód:

2023-1-HU01-KA122-SCH-000126022

Disszeminációs rendezvény

November 28-án tartottuk a Jászárokszállási Deák Ferenc Gimnázium 2023-1-HU01- KA122- SCH-000126022 számú „Új utakon: Deák-tanárok Európában” című projektjének disszeminációs rendezvényét.

Az eseményen részt vettek Jászárokszállás Város Önkormányzata képviseletében Szerző Ildikó polgármester asszony, Farkas Szilvia alpolgármester asszony és Kis-Simonné Goda Éva, a gimnázium Intézményi Tanácsának elnöke. A Fenntartó képviseletében megjelentek Zsemberi Zoltán, a Jászberényi Tankerületi Központ igazgatója, Zsemberi Lívia pályázati ügyintéző és Gyenesné Tajti Ilona, tanügyi referens. A helyi Széchenyi István Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskolából is érkeztek vendégeink a rendezvényre: Bobák Tiborné igazgatónő mellett a munkaközösség-vezetők és néhány idegen nyelv szakos tanár. Természetesen, a tantestület egésze és a diákság képviselői is meghallgatták a beszámolókat.

Bágyi Rita igazgatónő köszöntőjében ismertette a rendezvény célját: a disszemináció nem más, mint az eredmények széles körű terjesztése a láthatóság növelése érdekében. A latin eredetű szó eredeti jelentése: kiterjedés, szétszórás, szétszóródás – azaz a projekt során elsajátított tudás továbbadása, a megszerzett tudásmagocskák széthintése a környezetünkben.

Elsőként Ördögné Legény Sarolta ismertette a projekt alapgondolatát: a vidéki kisvárosban a gimnázium mindenképpen a kulturális és tudományos tevékenységek egyik központja. Jó, ha a tantestület európai tapasztalatokkal felvértezve, nemzetközi tapasztalatokat szerezve tudatosan vállalja ezt a feladatot és végzi a diákok fejlesztését.

A projekt során két intézménylátogatás és öt tanfolyam valósult meg Európai Uniós forrásokból, és összesen tizenegy tanár utazott külföldre. A disszeminációs rendezvényen mindegyik mobilitásról elhangzott egy-egy rövid beszámoló. Minden előadó roppant hasznosnak találta az utazásokat. A mobilitások során bepillantást nyerhettünk más országok oktatási rendszereibe, és olyan tudással, tapasztalatokkal gazdagodtunk, amelyeket pedagógiai munkánk során hasznosítani tudunk majd. A professzionális szempontokon túl, a látókör kitágításán kívül mindenki hangsúlyozta, hogy a szakmai kapcsolatok építése is fontos hozadéka a pályázatnak. A csoportban utazók egymás közötti baráti viszonya is megerősödött, a külföldi utak kihívásai, az új feladatok során pedig mindenkinek kicsit ki kellett lépnie a komfortzónájából.

Összességében, hasznos és építő jellegű volt a pályázat, és várakozással tekintünk a következő nyertes projektünk („Democrateens in Europe”) megvalósulása elé, amelyben már a diákoknak is lehetősége nyílik utazni.

Bágyi Rita

Tenerife
2024. 11. 18- 2024. 11. 22.

Az „Deák-tanárok új utakon Európában” című gimnáziumi Erasmus+ pályázat keretein belül 2024. november 18. és november 22. között a spanyol Idevelop Trainings felnőttképzési szervezet által megrendezett „Soft kills for strong teachers” (Puha készségek kemény tanároknak) képzésen vehettem részt Tenerife szigetén.

Ahhoz, hogy jó tanárok legyünk, nem csak a tananyag ismerete és elmondása szükséges a diákok számára, hanem rendelkezni kell az úgynevezett puha készségekkel is. Ilyenek a kommunikáció, a problémamegoldó készség, a csapatmunka, a munkamorál.

Nekünk, tanároknak is fontos a mentális jólét, ezért az öt nap gondosan felépített tematikájában fontos szerepet kapott a mindennapos jóga és meditáció. A beszélgetések mellett sok-sok játékot és csoportos feladatot végeztünk. Számomra legnehezebbnek az aktív hallgatás gyakorlata bizonyult, ami arról szól, hogy a tanulók problémáinak feltárásakor nem a megoldás gyors megadása a feladatunk, hanem kérdéseinkkel úgy kell segíteni a diákokat, hogy maguk lássák, találják meg a számukra legideálisabb utat a probléma leküzdéséhez.

A kommunikáció nyelve az angol volt, ez nagy kihívást jelentett számomra, főleg a beszéd terén, de sikerült kilépni a komfortzónámból, és rövid prezentációt tartanom a jó vezetői készségekből.

A soft skillek elsajátítása mellett lehetőségünk volt más iskolarendszerekkel megismerkedni. A mi csoportunkban litván és szlovén középiskolákból voltak még pedagógusok. Remélem, a későbbiekben sikerül partneriskolai kapcsolatokat is kialakítanunk az intézményekkel.

Daniné Gavallér Erika

Deák-tanárok Helsinkiben

Szeptember 29. és október 6. között újabb utazásra került sor a „Deák-tanárok új utakon Európában” című Erasmus+ pályázat keretein belül. Ezúttal egy kifejezetten az iskolavezetőknek szervezett kurzuson vettünk részt, hogy tanulmányozzuk a „finn csodát”, azaz azt, hogy mitől és hogyan működik a finn közoktatás.

A tanfolyam három elemből állt: egyrészt a finn társadalmi-kulturális háttérről, a finn történelemről, az európai oktatás dimenzióiról, az oktatási rendszerre is nagy hatást gyakorló pedagógiai kutatásokról kaptunk elméleti továbbképzést. Előadóink mind felkészült, nagy tudású és roppant lelkes szakértők voltak, akik hisznek abban, hogy a társadalom előrehaladásának kulcsa a tanárok kezében van.

Az elmélet megvalósulását a gyakorlatban is megtapasztalhattuk: három középiskolába is ellátogattunk, amelyek különböző hangsúlyokkal és profillal dolgoznak, de abban hasonlítanak, hogy mindegyik gazdagon felszerelt, a képzések hatalmas választékát nyújtja a diákoknak, és támogatja számukra az egyéni tanulási utak megtalálását és megvalósítását. A fiatalokat önállóságra, a természet óvására, embertársaik tiszteletére, felelős állampolgárságra nevelik. A tárgyi eszközök széles körét figyelhettük meg az iskolákban: a zenetermekben számtalan gitár, szintetizátor, dobfelszerelés, a technikaórákon varrógépek, szövőszék, fa lézergravírozó gép, a „home economics” órákon teljesen felszerelt konyhák és a főzéshez szükséges összes nyersanyag, az edzőtermek mellett szauna várta a tanulókat. A személyi feltételek is adottak: az iskolaorvos, védőnő, pszichológus mellett úgynevezett szociális segítők is támogatják a diákok társas kapcsolatteremtését, illetve kifejezetten a tanulási portfólió összeállítására specializálódott szakértők is segítik a tanulmányok sikerességét. A hiányzó, beteg tanárokat képzett külsős pedagógusok helyettesítik.

A tanfolyam harmadik összetevőjét a tanulmányi kirándulások jelentették. Helsinkiben megtekintettük az evangélikus nagytemplom mellett az orosz ortodox templomot is, továbbá az építészetileg igen különleges, sziklába vájt templomot. Ellátogattunk Suomenlinna szigetre, amely erődjéről híres, Porvooba, Finnország második legrégebbi városába, melynek jellegzetességét fából készült, 18. századi házai adják. A pénteki napot Észtország fővárosában, Tallinnban töltöttük, melynek a középkori óvárosa igazi történelmi hangulatot áraszt, és 1997 óta a UNESCO világörökség listáján található. A kint tartózkodásunk kapcsolatépítésre is alkalmas volt, hiszen igazi nemzetközi csapat verbuválódott össze: olasz, spanyol, görög, német, francia, bolgár, cseh, lengyel kollégákkal dolgoztunk együtt. Reményeink szerint a jövőben más Erasmus-projektekben is együttműködhetünk velük, illetve diákjaikkal.

Finnország alig több, mint száz éve nyerte el önálló államiságát. Előtte svéd, majd orosz fennhatóság alá tartozott. 1917 után kezdődött el az a gazdasági fejlődés, amelyet magas fizikai és humántőke-beruházások ösztönöztek. Ennek egyik alapja a sikeres és hatékony oktatási rendszer. A finn szellemiség egyik jelképes épülete a Helsinki központjában található Oodi, amelyet a világ legjobb közkönyvtárának tartanak. A 2018-ban megnyitott épület egy hajóhoz hasonlít, és sokkal több, mint egy könyvtár. A tudatos közösségépítés helyszíne is azon túl, hogy az olvasás szeretetére nevel. A második emeleten varrógépeket, 3D nyomatókat, profi hangstúdiókat, mini konferenciatermeket használhatnak ingyenesen a helsinki lakosok. És ők élnek is a lehetőséggel: ott jártunkkor az épület zsongott, lüktetett, tele volt emberekkel, tele volt energiával.

A finneknek sikerült felépíteni azt a jóléti államot, amely gondoskodik polgárainak boldogulásáról, és amelynek működéséről egyik előadónk így fogalmazott: „Boldog adófizető vagyok.” Úgy tapasztaltuk, hogy az emberek mentalitását a bizalom, a jóindulat, a segítőkészség jellemzi. Sok dolgot találtunk modell értékűnek, de talán ez volt mind közül a legfontosabb.

Bágyi Rita, Kovácsné Szabó Ildikó

Demokrácia az osztályteremben

A gimnázium pedagógusainak képzését támogató Erasmus+ pályázat keretein belül július 1 és 5. között részt vettünk egy ötnapos tanfolyamon ’A demokrácia integrálása az osztályteremben’ témában. A kurzus az oktatási szektorban dolgozó szakemberek fejlesztésére specializálódott az Erasmus+ alapelveinek megfelelő képzési tevékenységek elősegítésével, támogatásával és biztosításával.

A tanfolyamunk céljai között szerepelt, hogy megismerjük és megértsük a tanítási szektor valóságát, napjaink főbb oktatási témaira összpontosítsunk mint például a tanítás innovatív módjai, a befogadás és a sokszínűség, a digitális átalakulás. Mindez hozzájárul a tanárok egész életen át tartó tanulásához világszerte, miközben ösztönzi a kulturális értékek megismerését, elősegíti az inspirációt a különböző hátterű tanárok között, azonos jelenléti környezetben.

A csoportunk vezetője Claudia, egy spanyol-amerikai családból származó földrajz- történelem-angol nyelvszakos tanár, aki fiatalságával, temperamentumával és egyedi személyiségével elbűvölt bennünket és három lengyel kollégánkat.

A tanfolyamon első feladatunk volt, hogy felfedezzük a demokrácia alapjait, megismerjük a demokrácia kulcsfontosságú alapelveit és relevanciáját az oktatási környezetben, elősegítve a sokszínűség, a méltányosság és a befogadás megbecsülését. Újságcikkeket elemeztünk, gondolattérképet készítettünk arról, hogy számunkra mi a demokrácia, beszéltünk az álhírekről és ezek hatásáról, a demokráciához kapcsolódó vetélkedőn vettünk részt (ezt meg is nyertük). Osztálytermi gyakorlati alkalmazásokat ismertünk meg: stratégiákat és eszközöket a demokratikus folyamatok tanítási gyakorlatunkba való integrálásához, mely elősegíti a tanulók elkötelezettségét és a kritikus gondolkodást. Konfliktusmegoldási technikák és inkluzív tanítási módszerek is megvitatásra kerültek, ezek lehetővé teszik a pozitív osztálytermi környezet megteremtését a nyitott párbeszéd ösztönzésén és a különbségek elfogadásán keresztül.

A tanfolyamunk elméleti és gyakorlati tapasztalatai lehetővé teszik számunkra, hogy a pozitív változás elősegítőiként ápoljuk a demokratikus értékeket a következő generációkban.

Csapatépítő tréningen is részt vettünk a többi csoport „tanulóival”, illetve egy csodálatos kiránduláson az Anaga hegységben a mi kis ötfős csoportunkkal.

Mánts Zsuzsa Anna és Ferencz Ágnes

A 2023-1-HU01-KA122-SCH000126022 számú Erasmus program megvalósítása

2024.06.16-06.22 között Reykjavíkban Smart Teachers Play More intézményben a Mindfulness és meditáció témájú 7 napos kurzuson vettem részt.

A tanfolyam mottója: Tanuljuk meg azokat a tevékenységeket, amelyek segíthetnek a tanároknak és diákjainak a koncentráció, a belső béke, az önbecsülés és az empátia növelésében. A testi és agyi edzés olyan formáit sajátítjuk el, amelynek segítségével a jelenre tudunk összpontosítani.

A tanfolyam vasárnap este egy programismertetővel kezdődött. A közel 100 résztvevő 12 országból érkezett, szinte minden képzési területről érkeztek tanárok. A Mindfulness és meditáció kurzuson 17- en voltunk.

Hétfőtől péntekig délelőtt nagyon változatos és érdekes foglalkozások voltak. Megtanultuk, hogy a mindfulness és a meditációs tréning mindennapi rutinunk elengedhetetlen részét kell, hogy képezze, akárcsak az étkezés, az alvás és a mozgás. Kipróbáltuk, milyen óriási előnyökkel jár, ha ezeket a gyakorlatokat bevezetjük az életünkbe és a tanításunkba, mind magunk, mind diákjaink számára, beleértve: megnövekedett öntudat és önbecsülés; képesség a másokkal való egyre pozitívabb kapcsolatok kialakítására és fenntartására; valamint a koncentrációnk és a munkavégzés hatékonyságának javítása érdekében.

Tevékenységek sokaságát sajátítottuk el: tudatos meditáció, tudatos séta, testvizsgálatok, légző és relaxációs gyakorlatok. Pozitív és hálagyakorlatok. A „most percek” egy speciális megközelítés, amelyet az izlandi iskolákban alkalmaznak a mindfulness és a meditáció megvalósítására a mindennapi iskolai tevékenységek részeként, mind a tanárok, mind a diákok bevonásával.

A „Játssz, hogy többet megtudj” csendes játékok olyan nyugodt tevékenységek, ahol a tanulmányi célokat egyszerű játékokon keresztül tanítják meg, vagy tekintik át. Az „Aktív meghallgatás” feladatokon keresztül elsajátítottuk azokat a technikákat, amelyek segítségével „aktívan meghallgathatjuk” mások érzéseit és gondolatait ítélet nélkül, miközben tiszteletet és teljes figyelmet tanúsítunk irántuk.

Délután lehetőségünk volt Reykjavík nevezetességeit megismerni, uszodába és termálfürdőbe is ellátogattunk. Izland számtalan természeti csodái közül a Pingvellir Nemzeti Parkba, a Gullfoss – vízeséshez, Stokkur gejzírt néztük meg.

Hamar eltelt a hét nap, olyan élményekkel indultam haza, amelyet minden munkatársamnak kívánok.

A tanfolyam időzítése is nagyon jól sikerült, hiszen a tanév vége az értékelés-összegzés ideje. Minden érdemjegy - igaz a diákok bizonyítványába kerül-, de a diák és a tanár munkájának közös eredménye. A tanfolyam programja és a tanárok szellemisége arról szólt, hogyan tudunk az osztályközösségekben olyan vezetők, lenni, ahol a teljes figyelmet a jelenben irányítjuk, tudatosan legyünk jelen az órán, vagy abban a tevékenységben, amit csinálunk. Mennyi hiba okozója a figyelmetlenség! Mennyiszer mondtam már azt, hogy ha figyeltél volna......Hol jár az eszed?

A tanfolyam megértette velem, hogy a figyelem nem feltétlenül egy velünk született képesség, ami soha nem „fogy el” hanem el kell sajátítani és karban kell tartani testmozgással és meditációval .A Mindfulness és Meditáció kurzus egy olyan mentális tréning volt, amely után a 36. tanévem is új gondolatokkal indulhat szeptemberben.

Ördögné Legény Sarolta

Spanyolországban az Erasmus-pályázattal

A Jászárokszállási Deák Ferenc Gimnázium négy pedagógusa járt Spanyolországban április 8. és 14. között. A Fuensalidában található kéttannyelvű Colegio San Joséban intézménylátogatáson vett részt André Lívia, Daniné Gavallér Erika, Jakus Péter és Kovácsné Szabó Ildikó a 2023-1-HU01-KA122-SCH-000126022 számú projekt keretein belül.

Intézményi látogatásunk első napján a mentorunkkal találkoztunk, aki nagyon kedvesen fogadott bennünket. Az első közös beszélgetés során megismertük a diákok és a pedagógusok órarendjét, feladataikat, valamint az intézmény szerkezeti felépítését. Pontos képet kaptunk az iskolába történő felvétel lehetőségéről, a diákok továbbtanulási szándékáról. A beszélgetés után Ryan, a mentorunk körbevezetett bennünket az intézményben, ahol megcsodálhattuk a jól felszerelt sportpályákat, tantermeket. Az intézményben 3 éves kortól 16 éves korig folyik az oktatás. Érdekes volt látni, ahogyan a szünetben az udvaron, a termekben nyüzsögtek a gyerekek csinos egyenruhájukban. A legkisebbek kis kötényruhában játszottak, a nagyobbak elegáns rakott szoknyában, sötét nadrágban vidáman beszélgettek.

A napok folyamán több tanórán vettünk részt, számos módszertani megoldással ismerkedtünk meg. Hangsúlyos szerepet kapott az interaktivitás, a szemléltető eszközök, a digitális megoldások, a mozgásos feladatok, a kommunikáció fejlesztése. Megtapasztaltuk a diákok magas szintű nyelvtudását. Láttuk, hogy az ottani pedagógusok is küzdenek azokkal a kihívásokkal, amiket mi is megtapasztalunk, illetve hogy ott is ugyanaz „működik”, mint itthon: ha a tanulók felszabadultan, jókedvűen, lelkesen dolgoznak, akkor a tanóra eléri a célját.

Újdonságot jelentett az utolsó nap, amelyet egy 12 fős óvodás csoportban kezdtünk, ahol a 3 éves gyerekek játékos formában, mozgásos feladatokkal, énekelve sajátították el a színeket, formákat angolul. A kicsik boldogan szaladgáltak, táncoltak angol szavakat „kiabálva”.

Lehetőséget kaptunk egy felzárkóztató csoport munkájába is bepillantani. Ide azok a diákok járnak, akiknek nehézséget okoz az angol nyelv elsajátítása. Itt kiscsoportban, személyre szabott figyelmet kapva pótolják a hiányosságokat, mindezt érdekes témákkal, a figyelem folyamatos fenntartásával igyekezett a tanárnő biztosítani. A tanórákra igyekezve több kiscsoportos foglalkozást láttunk a hét folyamán, ahol 3-4 diák fejlesztésével foglalkoztak. Mindig azok a diákok vettek részt a felzárkóztatón, akiknél az adott anyagnál probléma lépett fel. Ez számunkra is követendő példa lehet.

Szabadidőnkben megismerkedtünk Toledo lenyűgöző látnivalóival. A történelmi belváros 1986 óta az UNESCO Világörökség része. Megkóstoltuk a spanyol konyha nevezetességeit, rácsodálkoztunk a mediterrán növényvilág gazdagságára.

Az itt töltött hét számtalan tanulságot, élményt nyújtott számunkra. Az intézmény vezetésének diákokhoz, családokhoz való támogató hozzáállása, a pedagógusok mentalitása, az iskola felszereltsége mind iránymutató lehet számunkra.

André Lívia, Daniné Gavallér Erika, Jakus Péter és Kovácsné Szabó Ildikó

Deák-tanárok új utakon Európában – Az Erasmus+-projektünk megvalósulásáról

A Jászárokszállási Deák Ferenc Gimnázium tantestülete a fenti címmel adott be pályázatot a tavalyi évben a Tempus Közalapítvány által kiírt Európai Uniós Erasmus+-ösztöndíjakra. A nyertes pályázat biztosítja az anyagi forrást a tantestület több tagjának külföldi továbbképzésére valamint arra, hogy más európai iskolákat meglátogathassunk és velük tapasztalatokat cserélhessünk.

Jómagam Kaszabné Papp Krisztina kolléganővel arra kaptam lehetőséget, hogy a spanyol Idevelop Trainings nevű felnőttképző szervezet által megrendezett Basic English For Teachers témájú tanfolyamon vegyek részt Tenerife szigetén február végén. A tanfolyam nem csupán nyelvtudásunk elmélyítésére szolgált, hanem szakmai fejlődésünkre is vált, hiszen nyelvtanári szemmel is nagyon sok érdekeset tanultunk. Rendkívül inspiráló trénerrel hozott össze bennünket a sors, aki pillanatok alatt csodálatos tanulási környezetet varázsolt a számunkra. A hét folyamán alkalmunk adódott a szlovák és lengyel résztvevő kollégákkal baráti-szakmai kapcsolatok kiépítésére, a közös pontok megtalálására, a spanyol életmód és szokások megismerésére, a sziget természeti és kulturális kincseinek felfedezésére. Rengeteg tapasztalattal, élménnyel és tudással gazdagodtunk, melyeket saját személyes fejlődésünkön túl tanítványaink és kollégáink felé is közvetíteni fogunk és melyekből sokáig építkezünk és merítünk majd a hétköznapjainkban. Hálásak vagyunk a lehetőségért és a kollégák támogatásáért.

Simó Lászlóné Dr. Béres Bernadett

A gimnázium pedagógusai Portugáliában

Az Erasmus + KA122-SCH-4FF54220 azonosítójú, „Új utakon: Deák-tanárok Európában” című pályázat keretein belül a gimnázium négy pedagógusa vett részt egy egyhetes szakmai látogatáson egy portugál középiskolában.

A tanulmányút során megismerkedtek a portugál oktatási rendszerrel, óralátogatásokon, szakmai beszélgetéseken vettek részt, ráláttak a kihívások kezelésének eltérő lehetőségeire, szakmai és személyes élményekkel gazdagodtak.

Bágyi Rita, Csillikné Szaszkó Mária, Ferencz Ágnes és Mánts Zsuzsa Anna tanárnők vettek részt a pályázati finanszírozású utazáson. Úticéljuk Mafra portugál város volt, amely nemzetközileg a pazar Mafra Nemzeti Palotáról ismert, amely az UNESCO Világörökség része.

A Nobel-díjas költő-íróról elnevezett José Saramago Középiskola méreteiben, struktúrájában, lehetőségeiben, a tanórák megszervezésében nagy eltérést jelentett a kis, családias Deák Ferenc Gimnáziumhoz képest. A középiskolában gimnáziumi, szakmai és felnőttképzés is folyik. A tanulói létszám 2000 fő (ebből 1600 középiskolás, és 400 a felnőttképzésben vesz részt). A tanórákat 8:20-tól éjfélig szervezik (természetesen éjszaka a felnőttek járnak, akik munka, család mellett szeretnék megszerezni a középfokú végzettséget). Az épület hatalmas, négy épületszárnya van, mégis helyhiánnyal küzdenek, ezért a végzős tanulók tanóráit délutánra szervezik. Ami nagyon vonzó volt a középiskola gyakorlatában, hogy a sérült tanulók integrációjára hatalmas figyelmet fordítanak, az órák közötti szünetekben ezek a fiatalok mindig együtt tartózkodnak a folyosón egészséges társaikkal, hogy társadalmi elfogadottságukat támogassák. Az intézmény udvarán fóliasátras, magaságyásos növénytermesztést valósítanak meg a diákok, sokszínű a klubok és szakkörök tevékenysége.

Portugáliában is égető probléma a tanári társadalom elöregedése, az, hogy kevés a fiatal pedagógus. Az idősebb tanárok kevesebb időt töltenek a tanórákon (alacsonyabb a kötelező óraszámuk), tapasztalataikat az intézményfejlesztésben, projektfeladatokban, a tanulók egyéni mentorálásában hasznosíthatják.

A szakmai tapasztalatszerzésen kívül a látogatás természetesen alkalmat nyújtott a résztvevőknek arra is, hogy megismerkedhessenek a portugál kultúrával, megcsodálták a természeti szépségeket (óceánpart), építészeti alkotásokat (Lisszabon nevezetességei és a sintrai királyi palota) és kipróbálták a portugál gasztronómia fogásait (tőkehal és Pastel de Belém).

A pedagógusok feltöltődve, új élményekkel telve, lelkesen érkeztek haza. A projekt nyújtotta lehetőségekkel érdemes élni, köszönet illet mindenkit, aki hozzájárult a pályázat sikeréhez.

© Minden jog fenntartva! 2021/2022 | Designed & Created by: locseidesign